Maak bewust gebruik van Prijsoptimalisatie

Ken de ins-and outs achter elke prijs, overal

Bereken proactief het verschil tussen elke mogelijke prijswijziging en gebruik deze informatie om je marktaandeel te vergroten, dagelijkse activiteiten te stroomlijnen, en de marges te vergroten van je gehele assortiment, in elk kanaal, op elke locatie en zelfs per klant

Stel je eigen prijsoptimalisatiepakket samen

Elk bedrijf volgt zijn eigen weg. En met het tempo waarin veranderingen vandaag de dag plaatsvinden, zijn jullie bedrijfsbehoeften continu in beweging. Blue Ridge heeft een flexibel en configureerbaar pakket aan prijsoptimalisatie-oplossingen ontwikkeld die aan jullie unieke bedrijfsdoelen en processen voldoen.

Geef nieuwe invulling aan marges met flexibel en configureerbaar prijsoptimalisatiemanagement

Geef nieuwe invulling aan prijsoptimalisatiemanagement

Configureer zakelijke eigenschappen vooraf in het systeem om tijd te besparen bij het vaststellen van prijzen. Pas snel de prijzen aan van artikelen die te duur zijn en daardoor de omzet drukken, of van artikelen die te goedkoop zijn waardoor er nog speelruimte voor de marges is. Optimaliseer verkoopsegmenten op basis van opbrengsten, verwachte marges, kortingen, bereidheid van klanten om meer te betalen enz. Pas de instellingen voor de marges in het systeem aan, en ze worden realtime bijgewerkt. Analyseer de prijselasticiteit om verkoopbeslissingen te beïnvloeden en prijzen aan te passen.

Neem bij prijsonderhandelingen de touwtjes in handen met behulp van slimme, gegevensgestuurde prijsoptimalisatie

Netto prijsoptimalisatie

Stel klanten in staat hun voordeel te doen met nettoprijzen die zo dicht mogelijk bij de catalogusprijs liggen nadat kortingen, promotionele acties en kosten zijn meegenomen in de prijsberekening. Realiseer de grootst mogelijke marges, terwijl je wel je concurrentiepositie in elke markt behoudt. Baseer je beslissingen over netto prijsoptimalisatie op betrouwbare gegevens met als doel je winstmarges en omzet te verhogen.

Optimaliseer de prijzen voor promotionele acties op basis van synchronisatie met de voorraadgegevens

Prijsoptimalisatie voor promotionele acties

Houd een promotie-actie om meer te verkopen. Bereken de te verwachten voorraadtekorten voor een aankomende uitverkoop, en voer die resultaten vervolgens in jullie ERP in om de voorraad op voorhand aan te passen.

Voer effectieve concurrentie-analyses uit

Op waarde gebaseerde prijsoptimalisatie

Stel de op waarde gebaseerde prijsoptimalisatie van jullie gedifferentieerde producten vast via benchmarking van je concurrenten. Stel prijsklassen vast door het berekenen en het gedifferentieerde verdienen van de waarde van een product voor een bepaald segment, in vergelijking met een concurrent.

En duik er nog dieper in

Slimme analytics (AA)

Beoordeel jullie eigen prestaties op een slimme manier op basis van meerdere KPI’s. Meet de prijselasticiteit en de prijsgevoeligheid om aanpassingen te simuleren. Gebruik nettoprijzen, kitprijzen, promotieprijzen, op waarde gebaseerde prijzen en staffelkortingen om de productprijzen zo dicht mogelijk bij de catalogusprijzen te houden na rekening te hebben gehouden met kortingen, promotionele acties, servicegraaddoelen enz. Met vertrouwen.

Welke prijsoptimalisatie-oplossing hebben jullie NU nodig?

Blue Ridge is uniek ontworpen voor flexibiliteit. Begin met de prijsoptimalisatie-opties die jullie nodig hebben Voeg vervolgens alleen nieuwe delen toe wanneer dat zinvol is voor jullie bedrijf.

Basis

Prijsoptimalisatie

Plus

Prijsoptimalisatie

Netto prijsoptimalisatie

Prijsoptimalisatie voor promotionele acties

Pro

Prijsoptimalisatie

Netto prijsoptimalisatie

Prijsoptimalisatie voor promotionele acties

Op waarde gebaseerde prijsoptimalisatie

Slimme analytics (AA)

Geheel configureerbaar platform

[Niets staat je nog in de weg]

Onze Enterprise-software heeft meerwaarde, dankzij haar ontwerp. En, is in hoge mate configureerbaar! Wij ondersteunen het met een netwerk van LifeLine-consultants en uitgebreide integratiemogelijkheden. Het is een platform dat voorziet in alles wat nodig is om IT-problemen te omzeilen en tegelijkertijd kansen te pakken met de snelste tijd tot rendement in de branche.

Planning

Verbeter de nauwkeurigheid van prognoses
om in kosten te kunnen snijden, de
klantenservice te verbeteren en
de opbrengsten en winsten
te laten stijgen.

Planning + Prijsoptimalisatie

Wanneer je de kracht van planning en prijsoptimalisatie combineert staat
er jullie niets meer in de weg
voor het bereiken van
snelle resultaten.

Veelgestelde vragen over Prijsoptimalisatie

Het gebruik van verschillende prijsoptimalisatiestrategieën voor verschillende productsegmenten kan je opbrengsten en marges op een positieve manier beïnvloeden. Met deze strategieën kun je prijzen snel aanpassen aan veranderende bedrijfsdoelstellingen terwijl regels worden nageleefd en op wetenschap gebaseerde prognoses worden gebruikt om de beste aanpak te bepalen. Prijsoptimalisatie van Blue Ridge gebruikt 4 verschillende strategieën die je kunt inzetten en biedt ook de mogelijkheid om naar eigen behoefte een strategie te creëren. Deze strategieën zijn ontwikkeld om marges te verhogen, omzet te maximaliseren, te laag geprijsde artikelen te identificeren en winsten te maximaliseren.

Wanneer je Blue Ridge Prijsoptimalisatie en Planning samen gebruikt, kan jullie organisatie zelf de vraag vormgeven en voorraden op de plank elimineren. Op deze manier verminder je dus ook de daaraan gerelateerde kosten in alle productsegmenten. Samen verfijnen ze de vraagvoorspelling voor een verbeterde bevoorrading van alle logistieke kanalen.

Het platform is ontworpen met als doel flexibel en configureerbaar te zijn zodat jullie binnen enkele weken live kunnen gaan om het planningsproces van S&OP te ondersteunen.

Onze Prijsoptimalisatie-oplossing helpt jullie met het bepalen van het optimale omslagpunt en de maximale winst voor al jullie producten en diensten. Wij gaan hierin een stap verder dan ERP-systemen omdat wij slimme analytics en machinelearning toepassen voor het bepalen van de prijssensitiviteit van jullie gehele productenaanbod. Sommige aspecten van die analyses worden bepaald door jullie eigen prijsaanpassingen, de prijzen van jullie concurrenten en nieuwe spelers op de markt, merkloyaliteit, seizoensinvloeden, dag van de week, marktaandeel, locaties en kanalen.

De output van de Blue Ridge Prijsoptimalisatie-oplossing bestaat o.a. uit goedgekeurde prijzen voor klantordermanagement, prijsaanbevelingen voor inkoop bij leveranciers, en een berekende toename in de vraag. Hierdoor wordt in jullie ERP-systeem het niveau van opbrengsten en voorraden met elkaar in balans gebracht voor de financiële en logistieke uitvoering. De oplossing werkt dus samen met jullie ERP door verschillende gegevens als input en output te integreren. Inputgegevens vanuit jullie ERP zijn bijvoorbeeld factuurgeschiedenis per klant, prijzen- en kostengeschiedenis, product- en locatie-informatie, en optioneel de prijzen van jullie concurrenten, stuklijsten voor kits en bundels, en geaggregeerde vraag.

Ja. Als jullie een beter inzicht hebben in de prijzen die klanten bereid zijn te betalen voor jullie producten en diensten (nu en in de toekomst) kunnen jullie die vraag vormgeven voor het bepalen van het aanvulvolume van jullie leveranciers. Bovendien, als je weet welke specifieke margeniveaus je nodig hebt om je bedrijfsdoelstellingen te halen, heb je ook een betere basis om de prijsonderhandelingen met leveranciers aan te gaan.

De Blue Ridge Prijsoptimalisatie-oplossing stroomlijnt het beheer van verschillende prijslijsten en de onderhoudswerkzaamheden eraan. Fouten in prijzen worden verminderd doordat beproefde methoden voor prijsaanpassingen, goedkeuring en roll-out worden meegenomen in de workflow per functie in jullie organisatie. Daarnaast kun je toekomstige prijslijsten modelleren en simuleren voor een nauwkeurige analyse van de gevolgen.

Afhankelijk van jouw organisatie, heeft onze oplossing mensen nodig die verantwoordelijk zijn voor het toewijzen van klant- en productsegmenten, en voor het beheren en goedkeuren van prijzen. Andere operationele afdelingen zoals financiële zaken, verkoop en de logistieke keten voor vraagvoorspelling zijn er in beperkte mate bij betrokken.

Featured Resources

Just here to learn? Explore tons of supply chain planning content added daily.

Say Hi!

Ready to take the random out of your inventory decisions? Your resilient supply chain starts here. Introduce yourself to request a 4-screen demo. Or just pick our brain. We’re here for you.